Leesplezier in het onderwijs

Terug naar het jaarbericht

Leesplezier in het onderwijs

Voor het voorschools, primair en voortgezet onderwijs hebben we diverse projecten gedaan op het gebied van leesbevordering en digitale geletterdheid.

Voorlezen aan baby’s
We lazen voor aan baby’s tijdens voorleesactiviteiten op kinderdagverblijven. De taalontwikkeling wordt hierdoor al in de babyfase gestimuleerd door het luisteren naar klanken en het zien van afbeeldingen en gebaren.

Meertaligheid
We zetten intensief in op meertaligheid door workshops aan ouders, leerkrachten, pedagogisch medewerkers en scholenkoepels over de inzet van meertaligheid in het leesonderwijs. Educatiemedewerker Wouter Marinissen werd geïnterviewd door Özcan Akyol tijdens een landelijk webinar over meertaligheid. Wouter: “Het allerbelangrijkste was voor mij dat we veel anderstalige kinderen hebben 'gezien' en doelgericht blij gemaakt door meertaligheid toe te passen in onze voorleesactiviteiten.”

Gedichtenwedstrijd voor middelbare scholieren
In 2022 organiseerden we een gedichtenwedstrijd voor middelbare scholieren. De winnaar was Devorah Jazvin, leerling van het Mondial College. Talentenplatform buiten zinnen vroeg haar een filmpje op te nemen. Op een medewerkersbijeenkomst van scholenkoepel VO@Campus droeg ze vervolgens voor honderden aanwezigen een gedicht voor in het Goffertstadion.

Voorleesplezier op het ROC
Op het ROC Nijmegen zijn we al ruim een jaar aan de slag bij de opleiding Pedagogisch Werk. Naast boeken voor de Bibliotheek op school gaven we workshops voorlezen. Daarna lazen de leerlingen zelf een prentenboek in tweetallen aan elkaar voor. Het voorleesplezier spatte er vanaf. “Waarom doen we dit niet elke maand? Zo belangrijk voor onze stages!” aldus een leerling na afloop..

Leesplezier thuis
Met de VoorleesExpress bereikten we in 2022 in totaal 151 gezinnen met 1.660 voorleessessies. In zes gemeenten lezen voorlezers twintig weken lang bij laagtaalvaardige gezinnen met jonge kinderen thuis voor om de taalontwikkeling te stimuleren. De ouders nemen daarna het voorleesstokje over, zodat we het plezier in voorlezen overbrengen in de gezinnen.